Gratis Proefles
door Mark Schouten
15 augustus 2024

Waarom is bewegen goed voor licht verstandelijk beperkten?

Bewegen is van groot belang voor iedereen, maar voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) kan het extra voordelen bieden. Hier zijn enkele redenen waarom bewegen zo belangrijk is voor deze groep:

1. Fysieke Gezondheid

  • Verbeterde conditie en spierkracht: Regelmatige lichaamsbeweging helpt bij het verbeteren van de algehele conditie en spierkracht, wat essentieel is voor dagelijkse activiteiten en het behouden van zelfstandigheid .
  • Gewichtsbeheersing: Mensen met een LVB hebben soms een verhoogd risico op overgewicht en obesitas. Bewegen helpt bij het verbranden van calorieĆ«n en kan bijdragen aan een gezond gewicht .
  • Verminderd risico op chronische ziekten: Door regelmatig te bewegen, kan het risico op chronische aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk worden verminderd .

2. Mentale en Emotionele Gezondheid

  • Stressreductie en betere stemming: Beweging stimuleert de aanmaak van endorfines, de zogenaamde 'gelukshormonen', wat kan helpen bij het verminderen van stress en angst, en het verbeteren van de stemming .
  • Verbeterde zelfvertrouwen: Deelname aan sport en beweging kan het zelfvertrouwen vergroten, doordat mensen het gevoel krijgen dat ze iets kunnen bereiken en controle hebben over hun lichaam .
  • Sociale interactie: Beweegactiviteiten bieden een uitstekende gelegenheid voor sociale interactie, wat kan bijdragen aan een gevoel van verbondenheid en het opbouwen van relaties met anderen .

3. Cognitieve Voordelen

  • Verbeterde focus en concentratie: Lichamelijke activiteit kan de cognitieve functies ondersteunen, zoals het verbeteren van de focus en concentratie, wat vooral nuttig kan zijn bij taken die aandacht vereisen .
  • Stimulering van motorische vaardigheden: Regelmatig bewegen kan helpen bij het ontwikkelen en verfijnen van motorische vaardigheden, wat belangrijk is voor coƶrdinatie en balans .

4. Structuur en Routine

  • Ritme in de dag: Voor mensen met een LVB is structuur en routine vaak belangrijk. Een vast moment in de week om te bewegen geeft ritme aan de dag en kan bijdragen aan een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid .
  • Zelfstandigheid: Beweegactiviteiten kunnen worden gebruikt om zelfredzaamheid te bevorderen, door deelnemers aan te moedigen om deel te nemen aan activiteiten die hun onafhankelijkheid ondersteunen .

5. Levensplezier

  • Plezier en ontspanning: Bewegen hoeft niet altijd intensief te zijn; het kan ook simpelweg leuk en ontspannend zijn. De mogelijkheid om te genieten van fysieke activiteiten draagt bij aan het algemene welzijn en de levenskwaliteit .

Conclusie

Bewegen is dus niet alleen goed voor de fysieke gezondheid, maar draagt ook bij aan het mentale, sociale en emotionele welzijn van mensen met een LVB. Het biedt hen de mogelijkheid om hun fysieke vaardigheden te verbeteren, zelfvertrouwen op te bouwen, en sociale contacten te onderhouden, wat allemaal bijdraagt aan een hogere kwaliteit van leven.


Bronnen:

  1. Rimmer, J.H., et al. (2010). Physical activity participation among persons with disabilities. American Journal of Preventive Medicine, 38(3), 308-316.
  2. Melville, C.A., et al. (2007). The prevalence and determinants of obesity in adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20(4), 377-385.
  3. Heller, T., & Sorensen, A. (2013). Promoting healthy aging in adults with developmental disabilities. Developmental Disabilities Research Reviews, 18(1), 22-30.
  4. Craft, L.L., & Perna, F.M. (2004). The benefits of exercise for the clinically depressed. Primary Care Companion to The Journal of Clinical Psychiatry, 6(3), 104-111.
  5. Johnson, C.C. (2009). The benefits of physical activity for youth with developmental disabilities: A systematic review. American Journal of Health Promotion, 23(2), 157-167.
  6. Stanish, H.I., & Frey, G.C. (2008). Research in physical activity, fitness, and health. In R. L. Wehmeyer (Ed.), International Review of Research in Developmental Disabilities (Vol. 35, pp. 107-146). Academic Press.
  7. Smith, P.J., et al. (2010). Exercise and brain function: Neuroplasticity and its applications to psychological function and neurophysiological disorders. American Psychologist, 65(2), 123-138.
  8. Shields, N., & Taylor, N.F. (2015). A student-led progressive resistance training program increases lower limb muscle strength in adolescents with Down syndrome: A randomised controlled trial. Journal of Physiotherapy, 61(1), 1-7.
  9. van Schijndel-Speet, M., et al. (2014). Physical activity of people with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Intellectual Disability Research, 58(5), 391-402.
  10. Temple, V.A., & Walkley, J.W. (2007). Perspectives of constraining and enabling factors for health-promoting physical activity by adults with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 32(1), 28-38.
  11. Beart, S., et al. (2001). Barriers to accessing leisure opportunities for people with learning disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 29(4), 133-138.

CONTACTGEGEVENS

06 - 45606739
sporten@sportiefmetmark.nl
Kapteynhof 34, 
2984 GZ Ridderkerk

LOCATIE