fbpx

Regels buitentraining aangepast

doorMark Schouten

Regels buitentraining aangepast

Sinds de laatste persconferentie zijn de regels voor het buitensporten weer aangepast. Er zijn een aantal regels versoepeld alleen geldt dit alleen voor buitentraining op een sportaccommodatie. Wij trainen in de publieke ruimte (gewoon op straat) en daarvoor gelden andere regels.

Wat mag dan wel

Hieronder beschrijf ik de regels die op dit moment (22-3-2021) op onze manier van sporten van toepassing zijn:

  • Buiten sporten mag met maximaal 2 personen (exclusief trainer). Behalve op plekken zoals sportclubs of sportterreinen, waar andere regels gelden.
  • Groepslessen buiten mogen niet.
  • Sporten voor iedereen vanaf 18 jaar en ouder mag alleen als onderling 1,5 meter afstand te houden is.
  • Sporten buiten mag met groepjes van maximaal 2 mensen (exclusief instructeur). Als er meerdere groepen aan het sporten zijn, moet er ten minste 1,5 meter afstand worden gehouden tussen deze groepen. Deze groepjes mogen niet wisselen van samenstelling.
  • Een instructeur mag niet meerdere groepjes van 2 mensen tegelijkertijd lesgeven. Een instructeur mag wel van tweetal naar tweetal gaan om per tweetal een aparte instructie te geven, op tenminste 1,5 afstand van het tweetal.

Een volledig overzicht van de regels kan je vinden op de website van het RIVM: 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/sport

Hoe gaan we het doen

  • Je moet je van te voren opgeven via email, de website of WhatsApp. 
    • Dit kan je aan het begin van de week voor de hele week doen. 
    • Je kan je uiterlijk tot één uur voor aanvang van de les opgeven.
  • Ik zal onder de deelnemers groepjes maken van 2 sporters. 
    • Ik zal een schema met oefeningen op papier aanleveren per groepje. Je begint dan samen aan de training.
    • Ik probeer waar mogelijk deelnemers die nog niet zo goed bekend zijn met de oefeningen, te koppelen aan deelnemers die de oefeningen wel kennen. Vaak zal op de achterkant van het sportschema de oefeningen als tekening zijn weergegeven.
    • We trainen dus of alleen of maximaal in tweetallen.
  • Ik ga niet meer voor de groep staan om de oefeningen voor te doen. 
    • Als je een oefening niet kent, dan moet je me roepen en dan kom ik de oefening voordoen.
  • Ik zal geen muziek aanzetten waarop de oefeningen worden uitgevoerd. Wel muziek die voor afleiding kan zorgen tijdens het sporten. 
    • Dit is om te voorkomen dat iedereen op dezelfde tijd dezelfde beweging maakt. Het mag geen groepsles zijn.
  • Neem je eigen matje en je eigen gewichten mee.
    • Om besmetting via de materialen zoveel mogelijk te beperken wordt het gebruik van sportmaterialen van ons beperkt tot het minimum volgens verschillende rapporten is de kans op overdracht van het virus via de materialen minimaal maar we nemen het zekere voor het onzekere.
    • Er is ontsmettingsmiddel aanwezig.
  • Ik zal erop toezien dat de groepjes verspreid over de parkeerplaats een plekje krijgen toegewezen zodat ze op eigen gelegenheid kunnen sporten.
    • Doordat iedereen zich van tevoren moet opgeven kan ik het aantal parkeerplaatsen reserveren.
    • Ik zal niet meer een heel vlak van de parkeerplaats afzetten want dat kan worden gezien als groepsvorming. Hierdoor moet je zelf wel extra opletten wanneer er verkeer op de parkeerplaats komt.
  • Ik zal erop toezien dat de groepjes niet mengen.
    • Ik zal je erop attenderen dat je in je eigen vak blijft. De boete van € 95,00 euro is voor je eigen rekening.
    • Ik vertrouw op jullie eigen verantwoordelijkheid!
  • Wanneer een groepje mij roept, dan zal ik uitleg komen geven aan 1 groep tegelijk.
    • Ik ga dus niet voor de hele groep staan.
  • Wanneer jullie klaar zijn met de oefeningen dan dien je zo snel als mogelijk de parkeerplaats te verlaten om naar huis te gaan.
    • De cooling-down kan je zelfstandig ook thuis doen.
    • Als je klaar bent met de training, dan leg je al het materiaal vooraan het vak waarin je hebt getraind.
    • Ga daarna meteen naar huis.
    • Blijf niet in de buurt van onze auto staan kletsen.
    • Als je na de les nog vragen hebt dan kun je me altijd even aanspreken of bellen.
  • Bij verkoudheid, hoest, ziek of grieperig, kom dan zeker niet en ziek goed uit voordat je weer gaat sporten.
    • Ik vertrouw hierbij op jullie eigen verantwoordelijkheid.
  • Waardevolle spullen zoals sleutels en jasjes moet je bij je houden.
    • Deze spullen kan je niet meer in de auto kwijt.

Over de auteur

Mark Schouten administrator

1 reactie tot nu toe

Erika sikkingGeplaatst op8:30 am - mrt 27, 2021

Het staat er weer duidelijk Mark. Je probeert er steeds met Miranda het beste van te maken en voor ons op iedere manier steeds weer goed geweest om te kunnen sporten. Zo ook op deze manier weer !!! Top, bedankt en hoop van harte dat het snel op de normale manier kan en mag!!!
Je blijft ons enthousiast maken !

Geef een reactie